Mot Marocko!

Det här är en reseberättelse från en resa jag och två kompisar gjorde i mars 2023.

Hem Bilder Resor


Del 3, schweiziskt smalspår

black
Vi fortsätter med MOBs smalspårståg västerut från Zweisimmen. Till vänster står snöplogarna redo!

Tåget består av manövervagn, några passvagnar av olika typer inklusive panoramavagn och sist en modern stadlermotorvagn. I manövervagnen sitter föraren i en "holk" en halv våning upp över en liten salong med biosittning..

black
..och utsikt framåt.

black
Salongen med framåtutsikt kräver dock tilläggsbiljett.

black
Resten av manövervagnen (förstaklass) har också ganska bra utsikt med panoramafönster. Framme till höger om gången är den halvt upphöjda förarhytten som nås via en dörr och ett par trappsteg.

black
Banan slingrar sig uppåt och det blir snöigare.

black
Sth 50 km/h känns ganska lagom.

black
Schweiz ÄR vackert. Och med en smalspårsbanan kommer man "närmare" naturen och i en mera lagom fart för att se och uppleva.

black
Möte någonstans längs vägen. Mötande tåg har en nyare variant av manövervagn med framåtutsikt och förarhytt på taket.
Passande nog var andra vagnen i vårt tåg en äldre vagn utan AC och med öppningsbara fönster. Bra för att fota...

black
Vi har passerat toppen och slingrar oss nedåt igen.

black
Biljettkontroll. Vartefter fylls tåget upp och till slut blir det riktigt trångt ombord denna söndag.

black
Byte i Montbovon till TPFs likaledes meterspåriga tåg mot Palezieux.

black
Tåget vi kommit med fortsätter mot Montreux med motorvagnen sist. Både MOB och TPF har köpt Stadlermotorvagnar av den gemensamma typen "Westschweizer Meterspurzüge". Gemensam ska tolkas som att sex smalspårsbanor köpt liknande vagnar men med olika längd, inredning strömsystem, koppel osv.

MOB använder dem som dragkraft till tåg med "vanliga" vagnar av olika sort, ibland med manövervagn som i vårt tåg ibland med en motorvagn i vardera änden av tåget. TPF har köpt "tillhörande" mellanvagn och kör dem i heltåg motorvagn-mellanvagn-motorvagn.

Tyska Wikipedia om Stadler Westschweizer Meterspurzüge

black
Butterbrezel och lite ölprovning på vägen. Stationskiosken säljer naturligtvis både en brezel och kall öl att ta med. Schweizarna är kanske inte världsmästare på öl men Appenzeller bier Quöllfrisch Hell är ganska god.

black
En öl i taget! Den ofiltrerade Quöllfrisch Naturtrüb smakar lite mer.

black
Efter en halvtimmes färd kommer vi till orten med det för en svensk lite lustiga namnet Bulle...

black
I Bulle gör tåget tio minuters uppehåll för anslutningar i olika riktningar. Den tidigare smalspåriga sidolinjen Bulle - Broc har breddats och nyligen, vid tidtabellsskiftet i december 2022, återöppnades som normalspårig kopplad med normalspåret Romont - Bulle. Breddningen gjordes främst för godstrafiken till chokladfabriken(!) i Broc, men möjliggör också genomgående persontrafik från kantonhuvudstaden Fribourg.

Normalspåret trafikeras med genomgående tåg (Bern -) Fribourg - Romont - Bulle - Broc-Fabrique i halvtimmestrafik. Smalspåret trafikerats med genomgående tåg Palézieux - Bulle - Montbovon med halvtimmestrafik Palézieux - Gruyeres och timmestrafik sista biten till Montbovon, med anslutningar i alla riktningar i Bulle. En söndag som denna är det dock bara timmestrafik på smalspåret.

black
Avsked. Efter uppehållet för anslutningar fortsätter vi.

black
Landskapet blir mindre bergigt och mera kulligt. Men vacker här också!

black
Vi är ju ändå tre, så vi kan testa en tredje öl. Valaisanne brasserie håller till i Sion i helt andra änden av landet än Appenzell. Deras VALAISANNE Pale Ale är riktigt god!

black
Framme i Palezieux, smalspåret tar slut i en stoppbock.

black
Det här är frankofona Schweiz (även om kantonen Freibourg är tvåspråkig) och S-bahn heter RER. TPF (eller tpf... som de tydligen själv skriver), Transports publics fribourgeois SA/Freiburgische Verkehrsbetriebe AG, kör både buss, trådbuss, normal- och smalspårståg i fribourgområdet.

På en skylt vid smalspårets slut gör man reklam för utflyktsmål. Vi har åkt i ett U från Montbovon nere till höger via Bulle i mitten och Chatel-St-Denis (där man nyligen gjorde en linjerätning och ersatte den tidigare säckstationen för att korta körtiden tre minuter och möjliggöra halvtimmestrafik på sträckan) till Palézieux där linjerna går ihop till vänster.

black
Men vi går över gatan till normalspårsstationen och fortsätter med ett SBB tåg.

Nästa del


Hem Bilder Resor Upp